torstai 14. marraskuuta 2013

14.11. ajoneuvotunnukset 2. ryhmä (3lk-5lk)

Elikkä pidin tänään 2. ryhmäläisille tunnin ajoneuvotunnuksista. Olin suunnitellu harjoitukset siten, että pidän ensin vähän teoriaa ja sitten tehdään tehtäviä kyseiseen aiheeseen liityen. Niin törkeen vaikee aihe suunnitella ton ikäsille lapsille tai oikeastaan nuorille yhtään mitään, kun itselläkin on välillä sanat solmussa. Eikä tuon ikäset lapset jaksa keskittyä teoriaan kauaa. 

No joka tapauksessa harjotukset meni ihan suunnitellusti pienellä sähellyksellä ja tuhansilla kysymyksillä varustettuna oikein hienosti, ja olen tosi ylpee mun tosta ryhmstä, kun ne on niin oppimis haluisia! 

Harjoitukset menivät jokseenkin tähän malliin:

Ensin tulostettii miljoonapaperia, jotta kaikki saisivat oman tehtävä paperin. ( tämä toiminto oli siis jo aloitettu ennenkuin aloitettiin harjoitukset, mutta meni hieman pitkäksi tuon aivan älyttömän nopean ja yhteistyökykyisen kopiokoneen kanssa)

Paperit kun oli tulostettu, toinen kouluttaja alkoi niittäämään papereita yhteen, ja minä aloin pitämään nimen huutoa ja juttelemaan viikon kuulumisia nopeasti. 

Kuulumisten jälkeen aloitin pitämään pienen teoriapläjäyksen näistä aivan kammottavista yksikkötunnuksista! Onneksi oli hieman minua vanhempi ja viisaampi kouluttaja mukana auttamassa ja vastaamassa yllättävänkin kiperiin kysymyksiin, jota nuoren kyselivät. 

Teoriapläjäyksen jälkeen jaettiin nuorille tehtäväpaperit, jossa oli tehtäviä yksikkötunnuksista. Tehtävissä piti selvittää mitä autojen lyhenteet olivat esimerkkinä KY431 (Kymenlaakso, asemapaikka 43(anjala), sammutusauto) tyyliin. Ja näitä oli jokunen. Jaoin lapsille myös laput, joissa kerrottiin eri alueiden lyhenteet sekä lapun, jossa oli autojen käyttötarkoitukset, jotta kokoajan ei tarvinnut olla vieressä neuvomassa. 

Laitan tietenkin osan niistä tehtäväpapereista kuvina tähän, mutta multa saa kyllä niitä tehtäviä, jos omien nuorten harjotuksiin tarvitsee! Senkun rohkeesti kysäsee vaan ! :)


Tehtävät tehtiin ja tarkistettiin porukassa, jonka jälkeen pidin pienen testin opitusta. Testissä oli samantapaisia tehtäviä kuin tehtäväpaperissakin.Testi kun oli tehty tarkistettiin se, jonka jälkeen kello alkoi olla jo niin paljon, että olisi aika lopettaa päivän harjoitus. 

Siispä tuolit ja pyödät järjestykseen, ulkovaatteet päälle, oman paikan taakse seisomaan, katsaus ensiviikon harjoituksiin ja heipat!

Tähän kaikkeen meni siis aikaa 2 tuntia! Mulla oli nuoria harjoituksissa 14. 
Mutta kaiken kaikkiaan mun fiilis tän päivän harjoituksesta on tämä 



Muistakaa paloaseman pihalla ei juosta !! ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tietoja minusta

Oma kuva
Olen 18 vuotias vapaapalokuntalainen kouvolan anjalasta. Olen anjalan vpk:ssa ja toimin siellä nuorempana sammutusmiehenä sekä nuoriso-osaston kouluttajana. Kerron täällä harkoista ja erilaisista tapahtumista palokuntaan liittyen sekä muita omia juttuja muitakin.